Allmänna Idrottsklubben, AIK

Allmänna Idrotssklubben Solna, mer känt inom fotbollsvärlden som AIK, grundades i Solna, Stockholm. AIK är en av de absolut äldsta klubbar som för dagen deltar inom svensk elitfotboll. AIKs fotbollslag har en väldigt fin historia och tillhör landets allra anrikaste fotbollsklubbar. Solna klubben har också det största följe av supportrar och fans inom landets gränser.

Många fotbollsikoner har spelat i den svart-guldiga AIK tröjan genom åren. Johan Mjällby, Krister Nordin, Daniel Tjernström och Nebojsa ”Nebo” Novakovakic är bara ett fåtal som under åren representerar den framgångsrika Solnaklubben. Dock finns det en man och ikon som står ut mer än någon annan spelare som representerat AIK. Denne man är Kurt Hamrin.

Redan som 18-åring debuterade Kurt Hamrin för sin ungdomsklubb AIK. Klubben spelade under denna tidsperiod (1952) i division 2, vilket idag är Superettan. Detta var starten på en otroligt framgångsrik och ikonisk femårsperiod i AIK. Hamrin kom att spela 62 matcher för klubben och gjorde inte mindre än 54 mål. Detta är ett otroligt facit. Efter sina stora framgångar i hemlandet Sverige så flyttade Hamrin till Italien och skrev på för den anrike och världskände fotbollsklubben Juventus. I Juventus spelade Hamrin endast en säsong innan han 1958 flyttade till Fiorentina. Väl i Fiorentina nådde Hamrin framgångar som en svensk på denna tid knappt kunde drömma om. Under 289 matcher för klubben gjorde svensken 150 mål, och var med och vann cupvinnarcupen, europacupen, och den Italienska ligan Serie A.

AIK Fotboll spelar sina matcher nuförtiden på den nybyggde landslagsarenan Friends Arena, som ligger i Solna. Innan denna arena byggdes under 2013 så spelade AIK sina matcher på den väldkände arenan Råsunda. Råsunda var en ikonisk byggnad för AIK fans då många mästerskap, titlar, och matcher hade vunnits här.

Matcher som spelades på Råsunda spelades både under dagtid och under kvällstid. Runt omkring arenan fanns det exceptionell fasadbelysning, vilket gjorde att supportrar och fans kände sig trygga.

Råsunda invigdes 1937 och hade rum för hela 36000 åskådare. Dock så är arenans publikrekord hela 53000, vilket noterades under kvalmatchen till VM mellan Sverige och Västtyskland. 2012 stod det klart att Råsunda skulle rivas och en farvälceremoni var orkestrerad för AIKs supportrar och fansen var välkomna att ta med sig vad de ville ifrån arenan. Den sista match att spelas på arenan var mellan AIK och italienska klubben Napoli, i en Europa League match. Matchen slutade 1-1.

AIK vann den senaste upplagan utav Allsvenskan och är därför de regerande mästarna under året 2019. Detta var klubbens tolfte titel som svenska mästare. De tidigare år klubben vann var 2009, 1998, 1992, 1937, 1932, 1923, 1916, 1914, 1911, 1901 och 1900. Klubben som ser sig själva som en jätte inom svensk fotboll har under många år haft problem att stå upp sig emot deras egna ord då de endast stått som svensk mästare fyra gånger på denaste 70 åren.

frontpage