Konståkningsföreningar i Stockholm

Konståkning är en stor sport i Sverige, som barn, ungdomar och vuxna i hela landet engagerar sig i. Deras engagemang läggs mer konkret på de olika konståkningsföreningar som finns från norr till söder.

Att konståkning är en stor sport i Sverige märks inte minst på att det bara i Stockholm finns ett stort antal konståkningsklubbar – för stort för att kunna ta upp dem alla i denna text. Faktum är att Stockholms konståkningsförbund är ett av de största förbunden inom sporten, och hade drygt 3 500 aktiva åkare år 2010. Några exempel på alla de klubbar som finns i Stockholm kan dock ge en uppfattning om hur många människor som varje säsong ger allt för sporten.800px-2012_wfsc_07d_843_polina_korobeynikova

En klubb som verkligen kan kallas för en Stockholmsklubb är Djurgårdens IF Konståkning, eftersom de bedriver sin verksamhet i ishallar över hela Stockholm. De har bland annat träningar i Husby ishall och Stora Mossens ishall, samt på Zinkensdamms IP, Mälarhöjdens IP och Grimsta IP. Djurgårdens IF Konståkning bedriver en bred verksamhet, med allt från skridskoskola för nybörjarna till singelåkning på elitnivå. Till klubben hör också laget Team Moonlights, som tävlar inom konståkningens lagsport, synkroniserad konståkning.

En klubb som är en mer renodlad klubb för synkro är Nacka Teamåkningsklubb. Teamåkning är det äldre namnet för grenen synkroniserad konståkning eller synkro, och i klubben kan åkarna träna synkro eller solodans. Klubben har fyra aktiva lag på olika nivåer, för att alla ska kunna åka, oavsett ålder: Team Comets, som är ett nybörjarlag, Team Crystal, som är ett debutantlag, Team Caprice, som är ett ungdomslag och Team Moonlights, som är ett juniorlag.

Det finns dock flest klubbar i Stockholm som är renodlade singelklubbar, det vill säga där man bara tränar singelåkning. En av dem är Konståkningsklubben i Sollentuna, som också de har verksamhet som sträcker sig från skridskoskola till elitnivå.

Något som är mycket viktigt när man ägnar sig åt en sport som till största delen utövas i en ishall är att man har rätt kläder för alla temperaturer – kallt såväl som varmt. På Kidsbrandstore.se hittar man mängder av kläder för barn och ungdomar som passar både för konståkning och andra sporter. Till exempel kan man hitta kläder från märket Sail Racing för barn, som gör kläder särskilt anpassade för segling. För konståkaren finns bland annat linnen och tjocktröjor.

frontpage