Fixa bästa klubbhuset

Om man har en idrottsförening med hygglig ekonomi är en av de bästa investeringarna man kan göra att fixa en egen klubbstuga eller ett klubbhus. Den kan dels vara en bra intäktsmöjlighet för föreningen om man kan hyra ut den när den inte används, och den kan också vara en bra samlingspunkt för medlemmarna. Vara ett ställe där man kan ha sitt kansli, förvara utrustning, et cetera. Om man är beredd att röra sig lite utanför de mest bebyggda platserna går det ofta att hitta ett lämpligt litet hus för nästan inga pengar alls. Om ni bestämmer er för att hyra ut erat klubbhus, tänk då på att momsreglerna för ideella föreningar är speciella i förhållande till hur det är för andra verksamheter.

Att inreda en klubbstuga behöver inte heller bli dyrt. Är man en ideell förening har man oftast tillgång till världens bästa resurs: ideellt arbetande människor. Se till att samla ihop hela föreningen för en pysselkväll där ni kan måla, snickra möbler och också gärna åka runt och samla ihop de prylar som föreningens medlemmar kan tänka sig att skänka till klubbhuset. Inventera vilka kunskaper som finns inom föreningen och använd dem. En av få saker man dock ska undvika är att tvinga på sina medlemmar att städa ur ett eventuellt gammalt klubbhus som man lämnar, där är det bäst att anlita professionell flyttstädning för att slippa skapa slitningar i onödan. Det finns få saker som är så jobbiga som att flyttstäda.

A peaceful scene of wooden holiday lodges bwside a still lake

Som med de flesta andra projekt är det också viktigt att utse en projektledare. Nån som är bra på och har tid att planera allt och se till så att rätt saker blir gjorda i rätt tid. Ju fler kockar desto sämre soppa sägs det. Och det är ett ordspråk som det ligger stor sanning i. Besluta gärna saker i grupp, men se till att ha en utsedd person som ser till att det ni beslutar faktiskt blir gjort. Om det sedan är föreningens ordförande eller någon annan bra person är oviktigt.
När huset väl är iordningställt återstår bara det roligaste: invigningsfesten. Att uppmärksamma hårt och väl genomfört arbete är inte bara viktigt för gruppsammanhållningen, det är roligt också!

frontpage