Sveriges största idrottsförening

Om man tittar på statistik för vilken sport som är störst i Sverige, får man svaret fotboll nästan oavsett vilken variabel man tittar på. Fotboll är till exempel den idrott i Sverige som har flest antal utövare (ungefär 500 000) och den idrott i Sverige som har flest aktiva föreningsmedlemmar. Man skulle således kunna förvänta sig att en fotbollsklubb är den största idrottsföreningen i Sverige, men så är inte fallet – den titeln går nämligen till Friskis & Svettis.friskissvettisoutdoor

Många tänker kanske på Friskis & Svettis i första hand som ett gym, men det är faktiskt en rikstäckande idrottsförening med drygt 530 000 medlemmar. När man köper ett ”gymkort” på Friskis & Svettis betalar man nämligen också en medlemsavgift till föreningen.

Friskis & Svettis grundades år 1978, och den första föreningen startade sin verksamhet i Stockholm. I huvudstaden finns det idag ett flertal Friskis & Svettis, vilket gör att det kan vara svårt att veta vilken som är ens närmsta Friskis & Svettis-förening. Tack vare internet kan man dock numera enkelt kolla upp det hemma, på samma sätt som man på sidor som Ditriktstandvarden.se kan hitta en tandläkare i Stockholm.

Friskis & Svettis har blivit något av en folkrörelse i Sverige, och föreningens mål är just att kunna erbjuda träning för alla. För att uppnå det målet erbjuder Friskis & Svettis en mängd olika former av gruppträning, liksom tillgång till alla träningsredskap man kan tänka sig. De har även särskilda pass för bland annat barn, seniorer och gravida.

frontpage